Home » Madinspiration » Danskerne køber sund aftensmad i 7-Eleven
Sponsored
avatar

Morten Vedel

Commercial Director, 7-Eleven

For få år siden var kioskkæden 7-Eleven kendt for at være et sted, hvor man kunne tanke op med lidt hurtige kalorier i form af en fransk hotdog og en cola. Det kan man stadig, men inden for de seneste år har kæden udvidet madsortimentet kraftigt, så man nu kan få salater, wraps og forskellige andre sunde måltider.

Retningsskiftet skyldes især, at lukkeloven blev afskaffet i efteråret 2012, så 7-Eleven pludselig skulle konkurrere med dagligvareforretninger og lignende, der begyndte at have længe åbent.

”Vi var nødt til at redefinere 7-Eleven, så vi fandt ud af, at vi skulle fokusere på sundere to go-løsninger. I dag har vi omkring 20 forskellige salater, og vi samarbejder med forskellige restaurantkæder, blandt andet Cofoco og Palæo, som leverer færdige måltider af høj kvalitet til vores butikker,” fortæller Morten Vedel, der er Commercial Director i 7-Eleven.

Sundhed og smag i højsædet

Ifølge Morten Vedel er det især salater, sandwich og wraps, der ryger over disken, og det er ikke overraskende folk på farten, på vej til eller fra arbejde, der benytter sig af tilbuddene.

Fordelingen af kvinder og mænd er nogenlunde 50/50, men han vurderer, at der i de seneste år er kommet flere og flere sundhedsbevidste kvinder i butikken.

”Vi gør meget ud af at lave emballage, som gør det muligt at spise med den ene hånd, så den anden er fri til noget andet. Og så skal det være kvalitetsprodukter, som både smagsmæssigt og sundhedsmæssigt kan leve op til det, man får på de restauranter, vi samarbejder med,” siger han.

Tester nyt aftensmadskoncept

Som noget helt nyt tester 7-Eleven et aftensmadskoncept i en række butikker, hvor man i et stykke tid har kunnet købe regulære, varme retter såsom den klassiske boller i karry.

Indtil videre er det kun i udvalgte butikker i eksempelvis lufthavne og på sygehuse, hvor rigtig mange mennesker arbejder og har lyst til ’rigtig aftensmad.’

”Det findes allerede i USA og Storbritannien, men i Danmark er 7-Eleven stadig mest kendt for det lette, snackede måltid. Det er et image, vi gerne vil væk fra, og det arbejder vi stadig på,” siger Morten Vedel.

Udbringning med Just Eat

For et par måneder siden tog 7-Eleven endnu et skridt på måltidsmarkedet, da de begyndte at levere måltider ud via Just Eat. Indtil videre er det stadig i forsøgsstadiet, og der leveres kun til 14 postnumre i og omkring København, men kæden kan allerede nu se, at der er efterspørgsel.

”Testen er først lige begyndt, og vi er stadig i gang med at evaluere, så vi kan endnu ikke sige, om det skal rulles bredere ud. Men det ser lovende ud indtil videre,” siger Morten Vedel.

Next article